Åresjön – respekt inte rädsla

Om 2 veckor sitter jag på startlinjen, i kajaken, på en lugn Åresjö, i morgonsolen.

Det är min mentala bild som spelas upp i huvudet. Jag, Cathrine, har fått uppdraget att återigen få ta paddelsträckan på Åre Extreme Challenge. 18 km runt Åresjön.

Jag har gjort det en gång förr, det gör mig lugn. Vågorna som skrämde upp mig inför förra årets tävling skrämmer mig inte lika mycket i år. Jag har respekt för vad vädrets makter kan ta sig till men jag är inte rädd, det är skillnad.

Paddelsträckan när man kör stafetten är en rundbana på Åresjön, kör man solo får man även med forspaddlingen. Åresjön räcker gott och väl som utmaning för mig. En fin rundtur där man startar på Åre Strand, soloklasserna startar vid Tännforsen.

Det här med att ha klarat det en gång kan också vara en nackdel. Min kanske alldeles för lugna inställning; att jag en gång har fixat sträckan, gör att kajakpassen i år har blivit alldeles för få. Tre stycken hittills. Jag hoppas att det blir ett par pass till innan den där lördagsmorgonen den 1 juli.

Jag har dock en fin träningsvinter bakom mig med mer skidåkning i kroppen än vintern innan. Pilatesträningen under det gångna året har gett mig en stark kropp, inifrån, från grunden. Mycket starkare än inför förra årets stafett då jag fortfarande var i uppbyggnadsfasen efter en graviditet. Då hade inte alla muskler riktigt återfått den där high-way som behövs för att snabbt kopplas på vid träning och tävling.

Du som följer oss via sociala medier kanske minns vårt supportteam från ÅEC 2016, där vår käre far cyklade upp till Åre istället för att hänga med oss i bilen. I år sitter han bredvid mig på startlinjen på Åresjön och kör första sträckan för sitt lag i stafetten. I år fyller han 70 år. När jag fyller 70 år vill jag också köra första sträckan och sitta i kajaken på en lugn Åresjö i morgonsolen.

//Cathrine

13585186_1351359018213652_2677509862386247889_o
Cathrine testar kajaken inför ÅEC 2016
13603669_1352751638074390_2166786813617410645_o
Håkan och Cathrine efter paddelsträckan på ÅEC 2016.

Lämna en kommentar